Er zijn geen specifieke spelregels voor een Leesjury-werking op school. Toch zijn er voor scholen een paar bijzonderheden. We zetten ze even op een rij.
Veel lezen en daar plezier in hebben, heeft een sterk effect op onderwijssucces - zo blijkt uit onderzoek. Ook de resultaten van het PIRLS-onderzoek wijzen op een verband tussen de frequentie van lezen voor plezier en de prestaties voor begrijpend lezen. Daarnaast toont dit onderzoek ook dat het leesplezier bij kinderen en jongeren daalt. Door de Leesjury op school te organiseren kan je leesplezier bij kinderen stimuleren.
De Leesjury is er voor alle kinderen die van verhalen houden - dus niet alleen voor de sterke lezers. Het maakt niet uit hoe goed of hoe veel je leerlingen lezen. Stel de Leesjury-boeken aan je leerlingen voor, nodig hen uit, en laat hen kiezen of ze mee willen doen.
Een leesgroep van groep 1 (de derde kleuterklas) en van groep 2 (het eerste en tweede leerjaar) kan je prima tijdens de schooluren organiseren. In deze groepen zal je de boeken vooral voorlezen, voor je er samen mee aan de slag gaat.
Zo gauw de juryleden de boeken vlot zelf lezen, is het de bedoeling dat ze vrijwillig meedoen met de Leesjury. Dan kunnen de bijeenkomsten bijvoorbeeld tijdens de middagpauze plaatsvinden, tijdens een zorguur of na schooltijd. Meestal treedt een (zorg)leerkracht of boekenjuf of -meester op als coördinator van de Leesjury-werking, maar ook ouders kunnen meedoen.
Dat de leerlingen vrijwillig deelnemen, betekent niet dat de boeken van de Leesjury geen rol kunnen spelen tijdens de les:
Ook voor scholen is één van de grootste klussen de aankoop en het beheer van de Leesjury-boeken. Er zijn scholen waar de oudervereniging mee de schouders zet onder de aankoop van de boeken. Soms verzamelen leerkrachten de boeken uit de bibliotheek van hun eigen gemeente. Maar de meeste scholen proberen samen te werken met de plaatselijke bibliotheek. Met een goed overleg en duidelijke afspraken is er veel mogelijk.
Ook op school kan je met of zonder begeleide leesgroepen werken. Dat betekent dat je de juryleden al dan niet laat samenkomen om – onder begeleiding van een volwassene – te praten over de boeken.
Zoek een moment waarop je leesgroep kan samenkomen dat past bij jullie schoolwerking. Vaak is dat tijdens de middagpauze, na schooltijd of tijdens een zorguur. Voor kinderen kan de drempel om deel te nemen aan de Leesjury kleiner zijn als de bijeenkomsten aansluiten op de schooluren.
Kom samen in een klaslokaal of een leesplek op school. Probeer de schoolse sfeer een beetje te doorbreken met extra aankleding, of thee en (een gezonde) snack. Of waarom niet met je leesgroep uitwijken naar de plaatselijke bibliotheek, of misschien zelfs naar een boekhandel in de buurt? De Leesjury is een ideale manier om samen te werken en je netwerk rond lezen te vergroten!
Door samen te werken, bundel je de krachten. Er zijn veel mogelijkheden om als school een netwerk rond de Leesjury (en lezen) uit te bouwen: met de openbare bibliotheek, met andere scholen uit de buurt, met de plaatselijke academie, een lokaal centrum voor bijzondere jeugdzorg, boekhandels...
Laat je inspireren door de aanpak van deze scholen! Op de foto's hieronder zie je de leesgroepen van GO! De Driesprong in Maldegem in actie.